Thank you for commenting on my ink article. In your comment you stated: "Many poskim disagree... Many rishonim have clearly stated the use of our ingredients." Would you please be kind enough to teach us (so I can include it in the article) which Poskim and what exactly and where did they say that the עפצים וקנקנתום type of ink is preferable over good quality דיו עשן that does not fail? We are not interested in biased פילפולים , or in those who said that דיו עשן is not being used because it fails easily or because it was not known how to make good quality דיו עשן. Nor are we interested in those who said to use עפצים וקנקנתום וגומא ואין לשנות when they discussed specifically the עפצים וקנקנתום type of ink. We are interested to find out where and who (if any) said explicitly, based on sources, that the עפצים וקנקנתום type of ink is preferable over good quality דיו עשן , even when there is דיו עשן of good quality that does not ...
THE RABBANIM HERE PASKEN THE SAME WAY.
ReplyDeleteTHE ONLY TIME IT IS A SAFEK IS IF THE MEZUZOS WERE TAKEN DOWN BEFORE SHKIYA AND PUT UP AFTER TZES. BUT THE NEXT DAY IS DEFINITELY CHAYEV A BRACHA
מענין שקיע למזוזה?
DeleteHere in NY no bracha is recited even if they were taken off in morning and put back at night.
ReplyDeleteI am not clear whats the halacha if the mezuzos are not marked to be put back on the same place.
הרב מדברצין בעל באר משה ז"ל היה אומר שאין לברך רק ורק אם בעל המזוזה עומד כל זמן מול הסופר מתחלה עד סוף הבדיקה ומחזירם מיד. דוקא בצורה זאת אין צריך לברך, אבל אם הלך ללמוד הרי הסיח דעתו וחייב שוב לברך.
Deleteובספר מבי דינא מביא ששעה או שעתיים חשיב הפסק
וכן בילקוט יוסף :
מי שהסיר את המזוזה מפתח ביתו ונתנה לסופר כדי לבודקה ולהגיה
אותה ונמצאת כשרה כשחוזר לקובעה בפתח ביתו חוזר ומברך לקבוע מזוזה
ואם הסיר המזוזה על דעת לעשות לה תיק נאה יותר וחוזר לקובעה אין צריך
לברך אלא אם כן השהה אותה בידו שעדת רבות עד שהסיח דעתו ממנה שאז
צריך לברך קודם שיקבענה ואם נפלה המזוזה מעצמה ממזוזת הפתח וחוזר
לקובעה הדבר שנוי במחלוקת אם יברך עליה כשקובעה שנית וספק ברכות
להקל פח
א"ש
This comment has been removed by the author.
Deleteהאם ידוע לכבודו שמא יש הסוברים שאין לברך גם אם מסר את המזוזה לבדיקה, ויודע שרק יחזור לקבעו מחר או מחרתיים??
Deleteואם ידע מסברא זו מי הם? ומה טעמם?
זה מאוד מעננין אותי.
lichora safek brachois lehakel
ReplyDeleteFrom the lashon of the Aruch Hashulchan 289:4 it implies only next day one makes a new bracha.See also his comparison with mezuzahs to taking off a talis.
ReplyDeleteR" Ovadiah Yosef holds that one always makes a bracha on re e fixing mezuzahs even for the same day.(see the sefer Sechel Tov sif katan 26 and 27).
In general often there is a reason to make a new blessing in any case, either because the mezuza was posul or upside down or posted incorrect according to halacha.