To bless or not to bless

Hey, what's the common practice regarding making a brachah when putting a mezuzah back up after it was checked? I always tell my customers if its going back on the same day they need not, but next da (or subsequent days) they do.

Does everyone agree with this?

Comments

  1. I dont know if everyone agrees, but that is the minhag.

    ReplyDelete
  2. Rav Ovadia paskens, however, that Sefardim should always put back up with a bracha even in same day.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks, I did not know this. I will inform my sefardi clients. out of interest, is this printed and if yes whats the m'm please?

      Delete
  3. I was told once by a Rosh Kollel here only to make a new Beracha if its a new mezuza and old one was Pasul but if its the same kosher one then not to. Anyone heard this before? Sources?

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's like Tzitzis: if you remove the Talis or Begged intending to put in back on, no Beracha. If you put on a different one, Beracha.

      Delete
  4. see פתחי שערים רפ"ט א סעיף יב דף רצז

    ReplyDelete
  5. י. הסיר מזוזה כדי לבדקה ונמצאה כשרה, האם צריך לברך כשמחזירה.

    1. ספק.

    א) ברכי יוסף (סי' רפ"ו ס"ק י') – "אם הסיר המזוזה לבודקה ודעתו לחזור ולקובעה, יש להסתפק אם יברך כשחוזר וקובעה. לשון למודים א"ח סימן ט'. ועמ"ש בשו"ת אדמת קדש ח"א (יו"ד סי' יח)".

    2. אינו מברך.
    א) יעב"ץ (סידור ח"ב עמ' תק"ד אות כ"ד) – "אבל הסירה לבודקה ספק ברכה ולהקל".
    ב) דעת קודשים (ס"ק ד') – "כשבודק מזוזה ומחזירה א"צ ברכה".
    ג) הגר"א נבנצל שליט"א (אסיפת יצחק ב' אייר תשס"ז) – שאלה: "אם נותן מזוזה לסופר לבדוק ונמצא כשרה, בזמן שחוזר וקבעה האם צריך לברך". תשובה: "לא".
    ד) שבט הקהתי (ח"א סי' רע"ג אות ד' ד"ה ולגבי) – "נראה דאין לברך דספק ברכות להקל, ויש הרבה שפוטרים מלברך".

    3. מברך.

    א) שנות חיים (הל' מזוזה תשובה ג') – "אם נטלה ע"מ לבדקה אם הוא כשרה א"כ כיון דחשש שמא תמצא פסולה ויצטרך לאחרת הרי אסר אדעתא מנה נראה דבזה צריך לכ"ע ... הוי היסח הדעת וצריך לברך פ"א אף שנמצאו כשרים כן נלפענ"ד נכון וברור".
    ב) יביע אומר (ח"ג יו"ד סי' י"ז, יחוה דעת ח"ג סי' פ', הליכות עולם ח"ח מזוזה סעי' י"ח) – "המסיר מזוזה מפתח ביתו ובודקה על ידי סופר סת"ם, ונמצאת כשרה, כשחוזר לקובעה צריך לברך בשם ומלכות אשר קדשנו במצותיו וצונו לקבוע מזוזה".
    4. תלוי אם עבר היום.
    א) ערה"ש (סעי' ד', עי' סי' רצ"א סעי' ב') – "ואם נוטלה מהפתח לבודקה ונמצאת כשירה וחוזר וקובעה א"צ לברך כמו הפושט טליתו לפי שעה לחזור ללובשו דאינו מברך ואם קבעה לאחר יום וודאי דמברך".
    ב) הגריש"א זצ"ל (לקט הל' מזוזה פרק ד' הע' א', פסקי הלכות קרול סוף עניני סת"ם אות א', שבות יצחק ח"ח עמ' רנ"ה, אשרי האיש יו"ד פרק ס"ג אות ד', עי' אות ה') – "מי שנוטל מזוזות לבדיקה אם מחזירם באותו יום למקומם אינו צריך לברך כשמחזירם. אך אם מחזירם רק למחרת צריך לברך כשמחזירם למקומם".
    ג) שבט הלוי (קובץ מבית לוי ח"ב עמ' קל"ג אות כ"ז) – "הסיר את המזוזה ע"מ לבודקה ונמצאת כשירה וחוזר וקובעה, אם חזר וקבעה באותו יום א"צ לברך, וכשקובעה לאחר שעבר יום צריך לברך. [עבר לילה, נחשב שהוא לאחר יום, וצריך לברך]".
    ד) תשובות והנהגות (ח"ב סוף סי' תקנ"א, עי' ח"א סוף סי' תרמ"ט) – "והמנהג כעה"ש שאם מחזיר באותו יום אינו חוזר ומברך, ולמחר חוזר ומברך".
    ה) עי' חיי הלוי (ח"ב סי' ע"א אות א') – "וצ"ע, אכן עכ"פ כשקובע המזוזה ביום השני לכאורה שוב אין שום ספק דיכול לברך".
    ו) נחלת פינחס (ח"א סי' א' אות ק"ט, רבבות אפרים ח"ז סי' רל"ט) – "ולמעשה היכא דהפסיק, כגון שנטל את המזוזות וקבעם חזרה רק לאחר יום והסיח דעתו מהם נלע"ד שבודאי צריך לברך מחדש בשם ומלכות וכן משמע מרוב האחרונים".

    ReplyDelete
  6. 5. כמה שעות, מברך.

    א) בן איש חי (שנה ב' פר' כי תבא סוף אות ח') – "דאם הסירה כדי לעשות לה תיק אחר וחזר וקבעה, אם לא שהה הרבה לא יברך, ואם שהה הרבה שעות בעשיית התיק והלך ממקום למקום ועשה בינתים כמה היסח הדעת בעסקים אחרים, כל כהא יברך כשיבוא לקבוע אותה. ועיין אדמת קודש חלק א סימן י"א, ולשון לימודים סימן ט, ואשדות הפסגה סימן ח, ושאר אחרונים, יעוין שם".
    ב) קונ' המזוזה (ס"ק ה') – "הסיר המזוזה לבודקה ומצאה כשירה וחוזר וקובעה מיד יש אומרים שצריך לחזור ולברך ויש אומרים שאינו מברך וראוי לחוש לדעה זו שספק ברכות להקל, ואם בודק כמה מזוזות נכון להחליף המזוזות של הפתחים של זה בזה ואז שפיר מברך לכו"ע כדלהלן ס"ק ו'. וכל זה דוקא בבודק וחוזר וקובע מיד לאחר הסרת המזוזה אבל אם הולך לסופר ומשאיר לבדיקה בעת שיתפנה הסופר וחוזר וקובעה כעבור כמה שעות וכדומה שמסיח דעתו ודאי מברך לכו"ע".
    ג) חוט שני (לקט הל' מזוזה פרק ד' סעי' הע' ב') – "שאם הוא לאחר כמה שעות צריך לברך".
    ד) זכרון שושנה (אנגלית, עמ' קע"ד).

    6. ב' או ג' שעות.

    א) חובת הדר (פרק י"א הע' כ"ו) – "נראה דהפסק של ב' וג' שעות הוי הפסק".
    7. תלוי בהפסק גדול.
    א) מ"ב (ס"ק ו') – "אם הסיר המזוזה לבדקה ןדעתו לחזור ולקבעה א"צ לחזור ולברך אא"כ הי' הפסק גדול והיסח הדעת".
    8. מר"מ – מהר"ם שיק (יו"ד סי' רפ"ה), שדי חמד (כללים מע' מ' כלל קכ"ב), הר צבי (יו"ד סי' רל"ו), דבר יהושע (ח"ב סי' מ"ב אות י', "דברי ההשיב משה ..."), מנחת יצחק (ח"י סי' צ"ג), פתחי מזוזות (ס"ק י"ב), שערי המזוזה (פרק י"ז סעי' כ"ב, פרק כ' סעי' ט"ו), רבבות אפרים (ח"ז סי' רל"ט).
    א) פת"ת (ס"ק א') – "לא ידעתי מקום הספק בזה אמאי לא הוי זה כמו פשט טליתו ע"ד לחזור ולהתעטף בו או בתפילין ע"מ לחזור ולהניחם ע' באו"ח סימן ח' סי"ד בהגה ובסימן כ"ה סי"ב בהגה. ושמא י"ל דהכא לא הוי ע"ד לחזור ולקבעה דשמא ימצא פסול ולכן נסתפק בזה".
    ב) כת"ס (יו"ד סי' קל"ט) – "אפשר שיסיח דעתו ולא יקבענה מיד".
    ג) קיצור שו"ע (סי' י"א סעי' ז') – "אם הוא הסירה כדי לבדקה, יש להסתפק אם צריך לברך".
    ד) מהרש"ג (יו"ד סי' נ"ז) – "שנראה הדין לענין מזוזה דהמסיר מזוזה לבודקה ונמצא כשרה וחוזר וקובעה מיד אין צריך לברך".
    ה) שו"ת פני מבין (יו"ד סי' ר"ו) – "יש לעיין".
    ו) יסודי ישרון (ח"א עמ' י"ז ד"ה בשעה) – "ואם נטלה מהפתח לבודקה ונמצאת כשירה כשחוזר וקובעה אינו צריך לברך דהוה כמו הפושט טליתו לפי שעה לחזור ללובשה ואס קבעה לאחר יום חוזר ומברך (עה"ש סי' רפ"ט) והגאון בית יצחק בספרו (יור"ד ח"ב ס' צ"ד) כתב שאינו צריך לברך וראיתו מירושלמי".
    ז) אגור באהליך (פרק ז' סעי' כ"ג) – "נקבעה בברכה והסירה ובא להחזירה לאחר זמן, אם הסיח דעתו ממנה, חוזר Îומברך. וי"א שרק המחזירה לאחר שינת לילה מברך".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you, aaa. However, all these sources refer to placing the Mezuza back on the doorpost it came from. It would seem that if it is not the same one, then any issue of Hesech Hadaas becomes moot, and you need a Beracha. (I have told people to make sure they put at least one of their checked Mezuzos on a different doorpost than it came from, in order to reduce the Safek Beracha and - maybe, hopefully - be Yotze Lechol Hadeios. (Someone I know wished to compare to changing the Tzitzis fringes on the Begged and then putting that Begged back on ... ? )

      Delete
    2. The psak I have is that lechatchila, mezuzahs should be put back up on the doorposts they came from or at least on a doorpost with the same level chiyuv (which is not so simple to be magdir) otherwise it may be horada bekedusha. If the mezuzahs got mixed up and you don't know if you are putting them back in their original place then they may be put anywhere. Based on this, one should suggest to those bringing in mezuzahs to be checked to note where they came from so they can be returned to their original place. If you are going to suggest switching 2 mezuzahs to be reduce the safek brachah on the same day then you should make sure they are the same level of chiyuv so as not to be horada bekedusha and that this level of chiyuv requires a brachah. This also only helps if you follow the psak (I don’t) that a brachah is made when replacing a *kosher* mezuzah with a new/different one.

      It's also important not to mix them up because if a mezuzah is mamash pasul then even if one follows the psak (I do) that you only make a brachah if down overnight, (unlike Rav Ovadia, Chovas hador, etc.) you'd make a new brachah even if it is on the same day. However, this would only be in the case when the passul mezuzah was on a doorpost that required a brachah and if they are mixed up you don't know where it came from. I’d think that even if you follow the psak that a brachah is made on a different/new mezuzah that replaces even a *kosher* mezuzah since all the mezuzahs are mixed up there would still be an issue with making a brachah since there is a safek if you are putting the mezuzahs in a new place.

      Delete
  7. ב) קונ' המזוזה (ס"ק ה') – "הסיר המזוזה לבודקה ומצאה כשירה וחוזר וקובעה מיד יש אומרים שצריך לחזור ולברך ויש אומרים שאינו מברך וראוי לחוש לדעה זו שספק ברכות להקל, ואם בודק כמה מזוזות נכון להחליף המזוזות של הפתחים של זה בזה ואז שפיר מברך לכו"ע

    פתחי שערים רפ"ט א סעיף יב

    ReplyDelete
  8. I am traveling at the moment and not able to give you the precise mare mekomot. However, please check Rabbi Akivah Eiger who disagrees with our poskim that do not require a berakha after checking a mezuzah and immediately reattaching.

    He holds that there is clear CHILUK in the comparison of taking off a talit and placing it back a short while later with that of taking a mezuzah down for checking and then placing it on.

    While by a tallit, one may have the intention of placing the same begged back on after a few minutes, this is not possible by a mezuzah. The reason being is that one is checking it because one is not sure whether it's kosher or not. As such, how can such a person ever entertain in their mind that they with certainty will be able to place the same mezuzah back-up again. Doing so, would be an oxymoron, and certainly not a situation of SAFEK Berakha.

    When asked, I always explain both positions to my clients. Once they understand, they usually opt for saying a berakha.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ink, Kosher vs. non-Kosher

Question to Yosef Chaim B