קוים משוכים בשוה
מבואר בשו"ע שיוד"י האלפי"ן שיני"ן וצדי"ן וכיוצא בהן, אם היו מדובקים לגג או לצואר האות [ונעשו קו משוך בשוה - גולם, ולא נקודה כעין יו"ד] הרי זה פסול, משום שינוי בצורת האות.
נראה פשוט, שאם רוב הניכר של היו"ד מדובק, ואין ראשו בולט אלא מעט, חשיב גולם ופסול [עד שיתקן]. ולא מועיל המעט שעודף להיחשב כראש היו"ד, דלא מצאנו הראש שיהא טפל ובטל כ"כ במיעוטו לגבי רגל עבה ושמן.
איך יועיל תיקון. אם פסולה משום ליקוי בצורת האות (שודאי כן הוא) למה אין בזה משום שלא כסדרן
ReplyDeleteמסתמא משום שאינו "קו משוך בשווה" גמור ואין להחמיר עד כדי איסור תיקון, ובפרט שיש סוברים שמותר לתקן קו משוך בשווה ואין בזה משום "שלא כסדרן".
DeleteI am astounded that R' Moshe writes "נראה פשוט" about this. Seems to me like a tremendous chiddush and against the prevailing assumption.
ReplyDeleteגם עכשיו אני אומר שזה נראה לי פשוט
ReplyDeleteאיך אפשר להפוך הטפל לעיקר
1) "Tofel", "Ikar"???
DeleteWhere is the makor that a regel is a tafel and a rosh is an ikar in this context.
2) Ein shiur le'ovi ha'osios.
3) I get the perspective but its not sufficient to Passel without a source in Sha"s and Poskim.
All Poskim I've ever discussed this with seem to say it's kosher even if a mashehu or small kav is bolet (protrudes). Sofek kav mashuch usually refers to a case where it gets thicker or curves slightly but no blita at all. I have had cases even worse than the above which have been deemed kosher (without tikun) by tier 1 poskim.
ReplyDeleteHowever practically Reb Moshe's "chumra" has no lasting ramifications, since if this is encountered by a magiha, its probably kedai to fix it a little anyway (by adding a touch of ink)....
The 3 samples presented are kosher as is.
ReplyDelete