A place for English speaking sofrim (scribes), magihim (examiners), rabbis and vendors of Stam (Torah, Tefillin and Mezuzah scrolls) from around the world to communicate, share ideas, ask questions and offer support and advice.
Anything that is a Ksav counts. See Shulchan Aruch Even HaEzer Siman 125, that conspicuous colors and pencil constitute Ksav. Although it is not Kosher for STaM, it is still Ksav. Thus, a pencil mark or crayon mark than connects letters or parts of letters is seen the same way D'yo is, regarding Negios and Tzuras HaOsios. A pencil or crayon line that - if it were D'yo - would alter Tzuras HaOs, does so even though it couldn't be Kosher Ksav,
יש בזה ב' נדונים: הא' מה שהצבע מכסה הדיו הב' מה שהצבע ממורח באופן שאם היה דיו כשר היה מפסיד צורת האותיות בהחלט.
הנה, גבי נדון הא' מותר להעביר הצבע מעל קווי האות דומיא דכ' המחבר בשו"ע 'מעביר הזהב וישאר כתב התחתון'. ואע"פ דבמ"ב דבביאו"ה כתב דבשאר צבע 'לא שייל כ"כ תקנתא דמעביר' - אין זה מפאת הדין אלא מפאת שחמעשה זהב קל יותר להעסיר מעל הדיו מבצבע אחר. אבל אם אמנם יכולים להעבירו - מותר. ואין בזה משום שלכ"ס וגם משום ח"ת ליכא.
אבל בנדון דידן יש בעיא יותר חמור: והוא דנתלכלך כ"כ שאם היה דיו - בודאי לא היו ניכרים האותיות... ובזה יש הרבה אחרונים שהחמירו שאע"פ שאינו צבע הכשר לסת"ם - מ"צ חשוב הפסד צורת האות. אלא דבאבני נזר מיקל בזה. וזה צריך שאלת רב מורה הרואה בפועל בתחום הסת"ם.
I received this question via email. I am not really a klaf expert, I was wondering if anyone could answer this question: Dear Rabbi Gutnick, I am writing to you because a good friend of mine has put the idea into my head that the klaf in my tefillin were not really tanned and therefore are not kosher. He referred me to Megilla 19a re diftera. From the research that I have done so far, it seems that the klaf that is used today is tanned only with a lime wash. On all of the tanning websites I’ve seen so far, they say that the lime doesn’t accomplish tanning but only the removal of the hair and some other pre-tanning effects. Would you be able to explain to me or refer me to a website that explains how the tanning process that is used today takes the hide out of the category of diftera? Thank you very much.
Dear Readers and Members, The forum has been down for over 6 months because the domain name (www.stamforum.com) lapsed and it is no longer available to re purchase. Although this forum is now defunct (it has morphed into several whatsapp groups), I have had many requests to put it back online because it contains so much information (over 1,800 posts and thousands of comments in the discussions, on a wide range of topics related to STa"M). I have therefore put the forum back online at blogger, so the address is www.stamforum.blogspot.com. The forum lasted for a decade...not a bad effort! It was pretty popular back in the days before whatsapp and managed to receive over a million hits in it's short life. It was one of the only organised forums in the STa"M world and definitely the largest in it's heyday. I would like to thank all those who cobtributed over the years, particularly the early members who helped build it up. Thanking you all, Eli
Anything that is a Ksav counts. See Shulchan Aruch Even HaEzer Siman 125, that conspicuous colors and pencil constitute Ksav. Although it is not Kosher for STaM, it is still Ksav. Thus, a pencil mark or crayon mark than connects letters or parts of letters is seen the same way D'yo is, regarding Negios and Tzuras HaOsios. A pencil or crayon line that - if it were D'yo - would alter Tzuras HaOs, does so even though it couldn't be Kosher Ksav,
ReplyDeleteיש בזה ב' נדונים:
ReplyDeleteהא' מה שהצבע מכסה הדיו
הב' מה שהצבע ממורח באופן שאם היה דיו כשר היה מפסיד צורת האותיות בהחלט.
הנה, גבי נדון הא' מותר להעביר הצבע מעל קווי האות דומיא דכ' המחבר בשו"ע 'מעביר הזהב וישאר כתב התחתון'. ואע"פ דבמ"ב דבביאו"ה כתב דבשאר צבע 'לא שייל כ"כ תקנתא דמעביר' - אין זה מפאת הדין אלא מפאת שחמעשה זהב קל יותר להעסיר מעל הדיו מבצבע אחר. אבל אם אמנם יכולים להעבירו - מותר. ואין בזה משום שלכ"ס וגם משום ח"ת ליכא.
אבל בנדון דידן יש בעיא יותר חמור: והוא דנתלכלך כ"כ שאם היה דיו - בודאי לא היו ניכרים האותיות... ובזה יש הרבה אחרונים שהחמירו שאע"פ שאינו צבע הכשר לסת"ם - מ"צ חשוב הפסד צורת האות. אלא דבאבני נזר מיקל בזה. וזה צריך שאלת רב מורה הרואה בפועל בתחום הסת"ם.