A place for English speaking sofrim (scribes), magihim (examiners), rabbis and vendors of Stam (Torah, Tefillin and Mezuzah scrolls) from around the world to communicate, share ideas, ask questions and offer support and advice.
Anything that is a Ksav counts. See Shulchan Aruch Even HaEzer Siman 125, that conspicuous colors and pencil constitute Ksav. Although it is not Kosher for STaM, it is still Ksav. Thus, a pencil mark or crayon mark than connects letters or parts of letters is seen the same way D'yo is, regarding Negios and Tzuras HaOsios. A pencil or crayon line that - if it were D'yo - would alter Tzuras HaOs, does so even though it couldn't be Kosher Ksav,
יש בזה ב' נדונים: הא' מה שהצבע מכסה הדיו הב' מה שהצבע ממורח באופן שאם היה דיו כשר היה מפסיד צורת האותיות בהחלט.
הנה, גבי נדון הא' מותר להעביר הצבע מעל קווי האות דומיא דכ' המחבר בשו"ע 'מעביר הזהב וישאר כתב התחתון'. ואע"פ דבמ"ב דבביאו"ה כתב דבשאר צבע 'לא שייל כ"כ תקנתא דמעביר' - אין זה מפאת הדין אלא מפאת שחמעשה זהב קל יותר להעסיר מעל הדיו מבצבע אחר. אבל אם אמנם יכולים להעבירו - מותר. ואין בזה משום שלכ"ס וגם משום ח"ת ליכא.
אבל בנדון דידן יש בעיא יותר חמור: והוא דנתלכלך כ"כ שאם היה דיו - בודאי לא היו ניכרים האותיות... ובזה יש הרבה אחרונים שהחמירו שאע"פ שאינו צבע הכשר לסת"ם - מ"צ חשוב הפסד צורת האות. אלא דבאבני נזר מיקל בזה. וזה צריך שאלת רב מורה הרואה בפועל בתחום הסת"ם.
We all know that there is no ancient source that requires ink to be מן המותר בפיך . Possibly, as said here before, because in the olden days ink was always מן המותר בפיך and the question was never raised. It was probably self-evident. Nowadays, no decent Rav will approve an ink which is not מן המותר בפיך . Who was the first one to raise this question? Was it raised because of animal ingredients or because of non-kosher wine?
Thank you for commenting on my ink article. In your comment you stated: "Many poskim disagree... Many rishonim have clearly stated the use of our ingredients." Would you please be kind enough to teach us (so I can include it in the article) which Poskim and what exactly and where did they say that the עפצים וקנקנתום type of ink is preferable over good quality דיו עשן that does not fail? We are not interested in biased פילפולים , or in those who said that דיו עשן is not being used because it fails easily or because it was not known how to make good quality דיו עשן. Nor are we interested in those who said to use עפצים וקנקנתום וגומא ואין לשנות when they discussed specifically the עפצים וקנקנתום type of ink. We are interested to find out where and who (if any) said explicitly, based on sources, that the עפצים וקנקנתום type of ink is preferable over good quality דיו עשן , even when there is דיו עשן of good quality that does not ...
Anything that is a Ksav counts. See Shulchan Aruch Even HaEzer Siman 125, that conspicuous colors and pencil constitute Ksav. Although it is not Kosher for STaM, it is still Ksav. Thus, a pencil mark or crayon mark than connects letters or parts of letters is seen the same way D'yo is, regarding Negios and Tzuras HaOsios. A pencil or crayon line that - if it were D'yo - would alter Tzuras HaOs, does so even though it couldn't be Kosher Ksav,
ReplyDeleteיש בזה ב' נדונים:
ReplyDeleteהא' מה שהצבע מכסה הדיו
הב' מה שהצבע ממורח באופן שאם היה דיו כשר היה מפסיד צורת האותיות בהחלט.
הנה, גבי נדון הא' מותר להעביר הצבע מעל קווי האות דומיא דכ' המחבר בשו"ע 'מעביר הזהב וישאר כתב התחתון'. ואע"פ דבמ"ב דבביאו"ה כתב דבשאר צבע 'לא שייל כ"כ תקנתא דמעביר' - אין זה מפאת הדין אלא מפאת שחמעשה זהב קל יותר להעסיר מעל הדיו מבצבע אחר. אבל אם אמנם יכולים להעבירו - מותר. ואין בזה משום שלכ"ס וגם משום ח"ת ליכא.
אבל בנדון דידן יש בעיא יותר חמור: והוא דנתלכלך כ"כ שאם היה דיו - בודאי לא היו ניכרים האותיות... ובזה יש הרבה אחרונים שהחמירו שאע"פ שאינו צבע הכשר לסת"ם - מ"צ חשוב הפסד צורת האות. אלא דבאבני נזר מיקל בזה. וזה צריך שאלת רב מורה הרואה בפועל בתחום הסת"ם.